Z pieniędzy pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego są realizowane projekty o kluczowym znaczeniu dla rozwoju regionu. Dofinansowanie mogą otrzymać różnorodne rodzaje projektów.
Na co fundusze?
Część środków finansowych RPO WP skierowana będzie na przedsięwzięcia typowo inwestycyjne – począwszy od tych wspierających przedsiębiorców, poprzez infrastrukturę telekomunikacyjną, drogową i sanitarną, aż po przedsięwzięcia mające na celu ochronę środowiska czy infrastrukturę ochrony zdrowia.
Obok działań inwestycyjnych w programie, specjalna pula środków przeznaczona jest na wspieranie osób mających trudności na rynku pracy, a także chcących założyć własną firmę lub podnieść swoje kwalifikacje. Dofinansowany zostanie rozwój i właściwe ukierunkowanie edukacji, w sposób zwiększający szanse absolwentów na znalezienie pracy. Promowane będzie też nawiązywanie i zacieśnianie więzi i współpracy pomiędzy przedsiębiorcami i naukowcami.
Co można zrealizować?
Poszczególne obszary wsparcia, na które w najbliższych latach przeznaczymy dofinansowanie, znajdują się w opisie poszczególnych osi:
Oś priorytetowa 1. Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka
* Wsparcie inwestycji polegających na tworzeniu i rozwoju infrastruktury badawczo-rozwojowej jednostek naukowych w województwie podkarpackim,
* Przedsięwzięcia w zakresie zwiększania potencjału regionalnego systemu innowacji,
* Finasowanie procesu badawczego począwszy od prac badawczo-rozwojowych aż po wytworzenie linii demonstracyjnej (badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe),
* Bony na innowacje ukierunkowane na zwiększenie aktywności innowacyjnej mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, w ramach projektów o małej skali,
* Wsparcie na wdrożenie wyników prac B+R w pierwszej produkcji,
* Wsparcie na stworzenie lub rozwój istniejącego zaplecza badawczo-rozwojowego w przedsiębiorstwach,
* Wsparcie na powstawanie i rozwój infrastruktury otoczenia biznesu ukierunkowanej na świadczenie usług B+R dla przedsiębiorstw,
* Nowe technologie i innowacje w MŚP - wprowadzanie nowych lub ulepszonych produktów lub usług do oferty przedsiębiorstwa,
* Technologie informacyjno-komunikacyjne, automatyzacja procesów biznesowych np. e-handel, B2B,
* Aktywizacja inwestycyjna regionu (uzbrojenie terenów, parki biznesowe, inkubatory przedsiębiorczości, promocja gospodarcza),
* Profesjonalizacja usług IOB - kompleksowe usługi dla przedsiębiorstw dostosowane do specyfiki konkretnych potrzeb,
* Instrumenty finansowe dla MŚP.
Oś priorytetowa 2. Cyfrowe Podkarpackie
* Realizacja projektu z zakresu Systemu Informacji Przestrzennej (GIS),
* E-zdrowie - usługi związane z ochroną zdrowia,
* Działania w obszarze e-administracji - integracja istniejących dotychczas systemów dziedzinowych z elektronicznym obiegiem dokumentacji powstałym np. w ramach projektu PSeAP,
* E-usługi publiczne: e-zdrowie, e-kultura, e-dziedzictwo kulturowe, e-turystyka.
Oś priorytetowa 3. Czysta energia
* Rozwój infrastruktury, produkcji i dystrybucji energii z OZE - wytwarzanie energii pochodzącej z OZE wraz z podłączeniem do sieci elektroenergetycznej, w oparciu o energię wody, wiatru, słońca, geotermii i biomasy:
- Energia wodna – modernizacja małych elektrowni wodnych,
- Energia wiatrowa - mikro i małe turbiny,
- Energia słoneczna - kolektory słoneczne i ogniwa fotowoltaiczne,
- Geotermia - produkcja ciepła,
- Energia z biomasy.
* Modernizacja energetyczna budynków w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej (prowadzenie systemów zarządzania energią tzw. smart metering jako element kompleksowy projektu),
* Kogeneracja - wykorzystanie OZE w systemach wysokosprawnej kogeneracji,
* Rozwój sieci ciepłowniczej i elektroenergetycznej (jako element kompleksowy projektu,
* Realizacja zintegrowanych strategii zrównoważenia energetycznego dla obszarów miejskich, w tym publicznych systemów oświetleniowych,
* Wsparcie dla projektów mogących wynikać z planów gospodarki niskoemisyjnej/ programów ograniczenia niskiej emisji dla poszczególnych typów obszarów miast,
* Ograniczenie emisji zanieczyszczeń i hałasu - wymiana lub modernizacja źródeł ciepła.
Oś priorytetowa 4. Ochrona środowiska naturalnego i dziedzictwa kulturowego
* Działania w zakresie zwiększenia możliwości monitorowania ewentualnych zagrożeń i zarządzania zagrożeniami, poprawy koordynacji akcji ratunkowych, rozwoju form małej retencji oraz polepszenia ochrony przeciwpowodziowej,
* Gospodarka odpadami - kompleksowe działania skierowane na poprawę gospodarowania odpadami komunalnymi zgodnie z Planem inwestycyjnym w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi w województwie podkarpackim a także kompleksowe działania skierowane na poprawę gospodarowania odpadami innymi niż komunalne, z uwzględnieniem osadów ściekowych,
* Gospodarka wodno-ściekowa:
- projekty w zakresie infrastruktury oczyszczalni ścieków - aglomeracje z przedziału 2-10 tys. RLM,
- projekty w zakresie infrastruktury kanalizacji ściekowej – aglomeracje z przedziału 2 - 10 tys. RLM,
- projekty w zakresie sieci wodociągowych, ujęć, stacji uzdatniania wody.
* Inwestycje mające na celu polepszenie stanu obiektów dziedzictwa kulturowego oraz infrastruktury instytucji kultury,
* Ochrona różnorodności biologicznej - m.in. ochrona in-situ i ex-situ zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych na obszarach parków krajobrazowych i rezerwatów przyrody.
Oś priorytetowa 5. Infrastruktura komunikacyjna
* Infrastruktura drogowa:
- projekty dotyczące dróg wojewódzkich prowadzących bezpośrednio lub pośrednio do autostrady/drogi ekspresowej lub dróg krajowych, lub wypełniających luki w sieci dróg pomiędzy miastami subregionalnymi i/lub ośrodkiem wojewódzkim, obwodnic obszarów zurbanizowanych na drogach wojewódzkich, wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
- projekty dotyczące dróg lokalnych (powiatowych i gminnych) stanowiących konieczne bezpośrednie połączenia z siecią TEN-T, przejściami granicznymi, portami lotniczymi, terminalami towarowymi, centrami lub platformami logistycznymi,
- Inwestycje na rzecz poprawy bezpieczeństwa i przepustowości ruchu na ww. drogach, w tym ITS – wyłącznie jako element ww. typów projektów.
* Infrastruktura kolejowa:
- projekty dotyczące modernizacji/rehabilitacji /rewitalizacji infrastruktury linii kolejowych o znaczeniu regionalnym,
- projekty dotyczące kolejowej infrastruktury dworcowej wyłącznie jako element ww. typu projektu,
- zakup/modernizacja taboru kolejowego.
* Rozwój transportu publicznego:
- Zakup/modernizacja niskoemisyjnego taboru transportu publicznego,
- Budowa/przebudowa niezbędnej infrastruktury na potrzeby komunikacji miejskiej (np. pętli, zatok, intermodalnych dworców przesiadkowych, centrów przesiadkowych, parkingów w systemie Park & Ride, ścieżek rowerowych),
- Budowa/przebudowa linii komunikacji miejskiej (sieci autobusowych) wyłącznie jako element ww. projektów,
- Rozwiązania z zakresu organizacji ruchu, ułatwiające sprawne poruszanie się pojazdów komunikacji zbiorowej (np. ITS, wydzielenie pasów ruchu dla autobusów komunikacji zbiorowej).
* Terminale przeładunkowe - projekty dotyczące infrastruktury terminali przeładunkowych nie należących do sieci TEN-T.
Oś priorytetowa 6. Spójność przestrzenna i społeczna
* Wsparcie projektów w obszarze istniejącego potencjału uzdrowiskowego regionu:
- rozbudowa infrastruktury turystycznej, rekreacyjnej, kulturalnej,
- inwestycje w ogólnodostępne obiekty i infrastrukturę uzdrowiskową,
- poprawa stanu bazy zabiegowej, hotelowej oraz wyposażenie w wysokiej klasy specjalistyczny sprzęt zabiegowy.
* Infrastruktura ochrony zdrowia i pomocy społecznej:
- inwestycje związane z infrastrukturą i/lub wyposażeniem podmiotów ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
- przedsięwzięcia mające na celu polepszenie bazy lokalowej oraz wyposażenie jednostek systemu wpierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- inwestycje dotyczące mieszkalnictwa socjalnego, wspomaganego i chronionego,
- inwestycje dotyczące przygotowania odpowiedniej infrastruktury niezbędnej do tworzenia nowych miejsc opieki nad dziećmi do lat 3.
* Rewitalizacja przestrzeni regionalnej:
- uporządkowanie i zagospodarowanie przestrzeni publicznych,
- zagospodarowanie zdegradowanych przestrzeni na cele publiczne i/lub gospodarcze,
- poprawa środowiska i estetyki przestrzeni miejskiej oraz udostępnienie terenów dla mieszkańców,
- systemy poprawy bezpieczeństwa publicznego,
- dostosowanie istniejącej zabudowy publicznej do celów gospodarczych, społecznych, edukacyjnych, kulturalnych i rekreacyjnych itp.
* Infrastruktura edukacyjna:
- inwestycje związane z infrastrukturą dydaktyczną i/ lub wyposażeniem:
- szkół placówek tworzących system opieki przedszkolnej,
- szkół i placówek tworzących system kształcenia zawodowego i ustawicznego,
- państwowych wyższych szkół zawodowych,
- szkół i placówek tworzących system kształcenia ogólnego i ponadgimnazjalnych.
* Inwestycje związane z infrastrukturą i/ lub wyposażeniem obiektów służących wzmacnianiu sprawności fizycznej uczniów, o ile służą zajęciom dydaktycznym:
- inwestycje związane z infrastrukturą i/ lub wyposażeniem instytucji popularyzujących naukę i innowacje.
Oś priorytetowa 7. Regionalny rynek pracy
* Programy aktywizacji zawodowej,
* Realizacja ukierunkowanych schematów mobilności transnarodowej (USMT) EURES zdiagnozowanych na podstawie analiz społeczno - gospodarczych regionu,
* Usługi i instrumenty rynku pracy określone w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z wyłączeniem robót publicznych,
* Instrumenty i usługi rynku pracy:
- służące indywidualizacji wsparcia oraz pomocy w zakresie określenia ścieżki zawodowej,
- skierowane do osób, u których zidentyfikowano potrzebę uzupełnienia lub zdobycia nowych umiejętności i kompetencji,
- służące zdobyciu doświadczenia zawodowego wymaganego przez pracodawców,
- służące wsparciu mobilności międzysektorowej i geograficznej,
- skierowane do osób niepełnosprawnych,
- służące rozwojowi przedsiębiorczości i samozatrudnienia.
* Bezzwrotne i zwrotne wsparcie dla osób zamierzających rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej,
* Rozwój opieki żłobkowej w regionie,
- Tworzenie nowych podmiotów opieki nad dziećmi do lat 3 (m.in. żłobki, żłobki przyzakładowe, kluby dziecięce),
- Tworzenie miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 w formie dziennego opiekuna,
- Tworzenie nowych miejsc opieki w istniejących instytucjach opieki nad dziećmi (m.in. żłobkach, żłobkach przyzakładowych, klubach dziecięcych),
- Zwiększenie dostępności usług opieki nad dziećmi (w tym poprzez pokrycie kosztów opieki) dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji, dla których obowiązek opieki nad dziećmi stanowi barierę w dostępie do rynku pracy.
* Dofinansowanie usług rozwojowych, w tym podnoszenie kwalifikacji pracowników, wynikających z diagnozy potrzeb rozwojowych przedsiębiorstwa,
* Programy profilaktyczne i zdrowotne w regionie:
- szkolenia przekwalifikowujące pracowników długotrwale pracujących w warunkach szkodliwych,
- wdrażanie programów zdrowotnych służące wspieraniu aktywności zawodowej,
- wdrażanie programów zdrowotnych dot. chorób będących istotnym problemem zdrowotnym regionu (choroby układu krążenia układu ruchu, choroby onkologiczne zwłaszcza w zakresie m.in. nowotworów jelita grubego, piersi, szyjki macicy, płuc).
Oś priorytetowa 8. Integracja społeczna
* Aktywna integracja osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym:
- zintegrowane oraz zindywidualizowane programy aktywnej integracji o charakterze społecznym, zawodowym, edukacyjnym i zdrowotnym,
- poprawa dostępu do usług reintegracji zawodowej i społecznej (np. tworzenie nowych miejsc aktywizacji, wsparcie nowych osób w istniejących podmiotach),
- poprawa dostępu do usług na rzecz wsparcia zatrudnienia i rehabilitacji zawodowej i społecznej osób z niepełnosprawnościami.
* Akywna integracja osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym prowadzona przez ośrodki pomocy społecznej/powiatowe centra pomocy rodzinie:
- Zintegrowane oraz zindywidualizowane programy aktywnej integracji o charakterze: społecznym, zawodowym, edukacyjnym i zdrowotnym.
* Usługi społeczne:
- rozwój środowiskowych form pomocy i samopomocy,
- działania wspierające opiekunów nieformalnych w opiece domowej,
- tworzenie miejsc opieki dla osób niesamodzielnych w nowo tworzonych lub istniejących mieszkaniach o charakterze wspieranym albo ośrodkach zapewniających opiekę dzienną lub całodobową,
- finansowanie usługi asystenckiej lub opiekuńczej dla osoby niesamodzielnej w celu umożliwienia jej opiekunom podjęcia aktywności zawodowej,
- rozwój mieszkalnictwa o charakterze wspieranym.
* Usługi zdrowotne:
- programy wczesnego wykrywania wad rozwojowych i rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych i zagrożonych niepełnosprawnością,
- wdrożenie działań zapewniających dostęp do usług zdrowotnych oraz podnoszenie umiejętności kobiet będących w ciąży, jak również młodych matek i rodziców, zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w zakresie radzenia sobie z opieką nad małym dzieckiem,
- szkolenia z zakresu opieki i rehabilitacji osób sprawujących opiekę nad osobami niesamodzielnymi, zależnymi,
- zapewnienie dostępu do opieki nad osobami starszymi i niesamodzielnymi,
- tworzenie i/lub funkcjonowanie wypożyczalni sprzętu pielęgnacyjnego, rehabilitacyjnego i wspomagającego.
Oś priorytetowa 9. Jakość edukacji i kompetencji w regionie
* Rozwój edukacji przedszkolnej:
- tworzenie nowych lub wsparcie funkcjonujących ośrodków wychowania przedszkolnego,
- rozszerzenie oferty ośrodka wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia zwiększające szanse edukacyjne dzieci oraz wyrównujące zdiagnozowane deficyty,
- doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli ośrodków wychowania przedszkolnego.
* Poprawa jakości kształcenia ogólnego:
- przygotowanie uczniów do zatrudnienia lub kontynuacji nauki, w tym wyposażenie ich w kompetencje kluczowe niezbędne na rynku pracy oraz właściwe postawy/umiejętności, które stanowią fundament dla dalszego podnoszenia kwalifikacji i umiejętności w ramach kształcenia przez całe życie,
- podnoszenie efektywności kształcenia uczniów w zakresie przedmiotów przyrodniczych oraz matematycznych, w tym stworzenie w szkołach lub placówkach systemu oświaty warunków dla nauczania opartego na metodzie eksperymentu,
- wzrost wykorzystania przez szkoły i placówki systemu oświaty technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania, w tym przygotowanie nauczycieli do korzystania z TIK w nauczaniu przedmiotowym, a także rozwijanie podstawowych oraz zaawansowanych kompetencji cyfrowych uczniów,
- rozwój indywidualizacji nauczania poprzez wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniów młodszych,
- doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli z zakresu umiejętności interpersonalnych i społecznych oraz korzystania z technologii informacyjno – komunikacyjnych, zastosowania aktywizujących metod pracy z uczniem, w szczególności poprzez wykorzystanie metod eksperymentu naukowego w edukacji, a także zapewnienie narzędzi diagnostyki psychologiczno – pedagogicznej i metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia,
- pomoc stypendialna dla uczniów znajdujących się w niekorzystnej sytuacji materialnej, kształcących się w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie ogólne, którzy osiągają wysokie wyniki w nauce, w szczególności w zakresie przedmiotów przyczyniających się do podniesienia ich kompetencji kluczowych tj. w zakresie TIK, nauk matematyczno – przyrodniczych i języków obcych.
* Poprawa jakości kształcenia zawodowego:
- podniesienie jakości kształcenia i szkolenia zawodowego poprzez lepsze dostosowanie form, metod i warunków jego prowadzenia do wymagań gospodarki i rynku pracy, a także zwiększenie zaangażowania instytucji z otoczenia społeczno-gospodarczego szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących proces kształcenia i szkolenia zawodowego, poprzez:
- doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli zawodu i instruktorów praktycznej nauki zawodu,
- podnoszenie umiejętności oraz uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych przez uczniów i słuchaczy szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe,
- tworzenie w szkołach lub placówkach systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe warunków zapewniających wysoką jakość nauczania, w tym zwłaszcza odzwierciedlających naturalne warunki pracy właściwe dla nauczanych zawodów,
- rozwój współpracy szkół lub placówek systemu oświaty prowadzących kształcenie zawodowe z ich otoczeniem społeczno-gospodarczym,
- pomoc stypendialna dla uczniów znajdujących się w niekorzystnej sytuacji materialnej, kształcących się w ponadgimnazjalnych szkołach zawodowych, którzy osiągają wysokie wyniki w nauce w zakresie przedmiotów zawodowych/technicznych.
* Wsparcie osób dorosłych (rozwój kompetencji kluczowych i uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych):
- podnoszenie umiejętności oraz uzyskiwanie kwalifikacji zawodowych przez uczestników pozaszkolnych form kształcenia zawodowego i wzmacnianie ich zdolności do zatrudnienia (kwalifikacyjne kursy zawodowe, kursy umiejętności zawodowych, inne kursy prowadzące do uzyskania kwalifikacji zawodowych),
- kształcenie w formach pozaszkolnych (szkolenia i kursy) osób dorosłych, z własnej inicjatywy zainteresowanych zdobyciem, podniesieniem lub uzupełnieniem kompetencji kluczowych w zakresie TIK i języków obcych,
- programy formalnego potwierdzania kwalifikacji uzyskanych drogą nieformalną lub pozaformalną.
Źródło: www.rpo.podkarpackie.pl